Forkromming


Cord 810/812 Phaeton 1936

Honda Valkyrie F6C

Forkromming er en overflatebehandling som er meget slitesterk og godt egnet til bruk på bil, båt og mc. Den er også ofte brukt på moderne møbler (rørmøbler, lamper etc.). 

Krom har en blålig farge. Krombelegget kan være blankt eller matt,og det avgjør forarbeidet Vi forkrommer også våpendeler, og da skal de ofte være glassblåst og forkrommet slik at de får en silkelignende finish.

   

Når vi får inn gamle deler vil vi først se over delene. Vi vil da sette en fast forhåndspris og leveringstid. Når avtalen er gjort med kunden fjerner vi det gamle belegget elektrolytisk. 

Delene blir så glassblåst for å fjerne rust og korrosjon. Så blir de slipt og polert. Delene blir da like blanke som om de var ferdig forkrommet. Deretter må de vaskes og avfettes nøye før nye belegg påføres. Dette skjer ved elektrolyse. Deler laget av stål/jern blir oftest belagt med alkalisk kobber og sur kobber, før vi belegger nikkel og til slutt krom. 

Honda Benly, modell 62`, 63`og 64`.

Deler laget av aluminium kan vi levere høyglanspolert eller forkrommet. Disse dekslene er forkrommet.

På deler som har vært utsatt for mye korrosjon, kan vi bygge opp overflaten med surkobber. Dette er en tidkrevende prosess, men er ofte en riktig løsning på deler som ikke kan skaffes nye. 

Vi kan belegge deler som er laget av: Stål, rustfritt og syrefast stål, sink, messing, kobber, aluminium, sølv, gull, tambak, nysølv og bronse. 

Ikke alle er klar over at vi kan forkromme deler laget av rustfritt eller syrefast stål. Kunder med båt vil ofte ha en forkrommet og vedlikeholdsfri overflate på deler laget av rustfritt eller syrefast stål. Denne prosessen gir vi 25 års garanti på.  

Vi tar også imot glassblåsing av metaller. Dette gir en helt ren overflate, uten at overflaten blir skadet eller på annen måte forringet. 

Vi gir alltid faste forhåndspriser, uansett hva slags arbeide kunden ønsker.

 

 

Gamle båtbeslag blir som nye.

Vinsjer som er slitt og stygge, blir som nye. Her sørger vi for at de feltene som skal være matte, blir matte. Resten blir skinnende blankt.

 

   

Her viser vi hva vi gjør for at forkrommede deler skal få en høy kvalitet når det gjelder holdbarhet og finish. Dette er den metoden som er brukt i alle år, og som vi vet gir et skikkelig resultat.

Her har vi fjernet det gamle krombelegget. Dette fjernes elektrolytisk. Avfallet vi da får er spesialavfall, som må sendes bort, og destrueres på godkjent anlegg.
Dette bildet viser delen ferdig slipt og polert. Vi må ha en høy finish på overflaten, for at sluttresultatet skal bli bra.

Ofte ønsker kunden å slipe delene selv, og det er vi positive til, men da må det være skikkelig utført. Vi gir gjerne råd om utføring av dette.

Her har vi belagt delen med alkalisk og surkobber.

Anerkjente bilprodusenter, som Mercedes, Cadillac etc., har i alle år hatt dette som standard på sine støtfangere etc.

Her ser vi sluttresultatet. 

Delen er nå belagt med kobber, nikkel og krom.

 

Vi opplever ofte at kundene har spørsmål om hva som skjer rundt forkrommingsprosessen. Hva kan kundene gjøre selv, framgangsmåter etc. Vi har her satt opp noen spørsmål m/ svar som kan være opplysende for våre kunder.

 

Høsten 2021 har vi investert i komplett nytt forkrommingsanlegg.

 

Fornikling eller forkromming?

Nikkel er et gult metallbelegg, og krom er blå. Begge deler blir like blanke. Generelt kan vi si at nikkel ble brukt før ca. 1928. Etter det overtok krommen på de aller fleste bil og mc merker. Skulle kunden være i tvil, kan vi ofte se det på delene hva som var originalt. Når delene er forkrommet, har vi alltid lagt et nikkelbelegg under. 

Er det riktig med kobber som underlag?

På støtfangerdeler skal det alltid være kobberbelegg under nikkel og krom. Kobberet vil da ligge som en sperre mellom stål og nikkel. De fleste deler av stål legger vi først et belegg med alkalisk kobber for å dekke over stålet, og så et tykkere belegg med surkobber. Unntaket er rørdeler, tanker og eksosanlegg. Det snakkes ofte i bil og mc- miljøer om at det ikke er lov å belegge surkobber i Norge. Det er ikke riktig. Vi gjør det hver dag, og har et null-utslipp`s anlegg som er godkjent av Norske Myndigheter.

Må alt gammelt belegg fjernes?    

Ja. Alt gammelt nikkel og krombelegg må bort, ellers vil nye belegg flasse av. Nikkel og krom skal fjernes i et elektrolytisk avtrekksbad. Avtrekk kan vi normalt levere på noen få dager.  Avfallet fra dette arbeidet er spesialavfall, og blir levert til godkjent mottak.

Hva kan kunden gjøre selv?

Kunden kan rengjøre delene, fjerne lakk/maling, rette opp event. bulker. Noen ønsker å slipe delene selv, men husk at alt gammelt nikkel og krom belegg må fjernes i et avtrekksbad før slipingen begynner.

Hvis det er bulker i bensintanker, hva da?

Disse må rettes, helst ved å skjære ut bunnen og rette bulken fra innsiden.  Bulker ikke fylles med tinn e.l., da dette vil synes når forkrommingen er ferdig.

Bulker, skader etc.?

Delene må være rettet og tilpasset før det belegges. Husk at skal det rettes eller sveises på delene, må alt gammelt nikkel og krombelegg være fjernet på forhånd. 

Leveringstid?

Dette varierer med årstiden, men 2 til 4 uker er vanlig. Vårsesongen er det lengst ventetid, og det kan strekke seg til 5 uker. Er delene ferdig slipt, går det raskere. Skulle du ha dårlig tid, ring oss. Det hender vi kan ta mindre jobber raskt.

Hva med eksosrør/eksospotter?

Vi forkrommer ikke brukte eksosrør og potter. Rester av eksos, olje etc. kan løse seg opp og ødelegge badene våre.

Er de helt nye og ubrukte kan vi forkromme dem.

Hva koster det å forkromme?

Vi gir alltid faste forhåndspriser, men må se delene for å gi en riktig pris. Send en e.post (Du finner mail-adressen under kontakter) med bilder eller en beskrivelse av delene, så vil vi gi en antydning av hva det vil koste.

Sandblåsing?

Sandblåsing kan brukes på baksiden av fangere o.l., men aldri på forsiden av delene. Det går heller ikke å fjerne gammel krom og nikkel med sandblåsing. Skal man fjerne rust og korrosjon, bør man bruke glassblåsing, for det skader ikke overflaten. Det kan vi ta oss av.

Hvor lange deler kan belegges?

Vi har en standard badlengde på 110  cm. Støtfangerdeler etc. kan vi ikke belegge lenger enn ca. 110 cm. Er det rør eller lister laget av messing eller kobber, kan vi belegge inntil ca. 200 cm. Disse kan skjøtes uten at resultatet blir mindre holdbart, eller at du kan se at de er skjøtet.

Felger?

Felgringer i stål til mc kan vi forkromme, men ikke i aluminium. Vi forkrommer ikke alu-felger og stålfelger til bil. Dette er p.g.a. størrelsen på badene. Polering av alu-felger tar vi, men er det lakk på felgene, må den fjernes før de leveres.

Polering?

Vi høyglanspolerer deler av aluminium. Det kan være deksler til mc, bildeler, gaffelbein, toppdeksler etc. Noen ønsker å polere selv, men husk at gammel lakk, korrosjon eller krom må fjernes først. Dette kan vi utføre. Det kan være store forskjeller på polert aluminium. Noen deler blir halvblanke og gråaktig i fargen, "ofte eldre tysk og amerikansk", mens andre deler, "engelsk og japansk" kan bli som "polert sølv".

Vedlikehold av forkrommede deler?

Det viktigste er at delene er rene, og at de har et voksbelegg som beskytter. Bruk gjerne en bilvoks ofte, for beskyttelsen er best når det er nyvokset. Ha det som en regel at hver gang du vasker forkrommede deler, skal vannet "perle" av delene. Båtdeler bør skylles av med ferskvann når båten har vært i bruk. Om vinteren er det best å sette delene inn med hvit vaselin. (syrefri, kan kjøpes på apotek). Bruker du disse enkle råd, vil du ha glede av delene i årevis. Dette er en oppskrift vi har brukt i mange år, som vi har erfart at er holdbar over tid.

Denne spalten vil bli utvidet kontinuerlig. Gi oss gjerne et tips om hva du ønsker at vi innformerer på denne siden!

www.centrumfornikling.no